JBL Quantum One recension: ett högkvalitativt gamingheadset fyllt med funktioner

T3 dom

Med JBL Quantum One-hörlurarna får du en imponerande om än inte perfekt spelljudupplevelse: headsetet kommer packat med användbara funktioner, erbjuder högkvalitativt ljud och fungerar med en mängd olika datorer, konsoler och mobila enheter för.

Varför du kan lita på T3 Våra expertgranskare spenderar timmar på att testa och jämföra produkter och tjänster så att du kan välja det bästa för dig. Läs mer om hur vi testar.

Få T3-nyhetsbrevet!

Alla de bästa funktionerna, nyheterna, tipsen och bra erbjudanden som hjälper dig att leva ett bättre liv genom teknik

Tack för att du registrerade dig för T3. Du kommer att få ett verifieringsmail inom kort.

Det var ett problem. Uppdatera sidan och försök igen.

Genom att skicka in din information godkänner du Allmänna Villkor och Integritetspolicy och är 16 år eller äldre.

JBL Quantum One är ett kraftfullt spelheadset optimerat för Windows-datorer men också (tack vare de 3,5 mm trådbundna hörlurarna kabel) kompatibel med nästan alla andra enheter där ute också - Mac, Xbox, PlayStation, Switchar, telefoner och VR headset.

Det här paret hörlurar är mycket uppe på marknadens premiumsegment, med aktiv brusreducering, högkvalitativ 50 mm drivrutiner och vad JBL kallar QuantumSphere 360: uppslukande surroundljud som syftar till att placera dig mitt i spelandet handling.

• Alla bästa spelheadset tillsammans i en lista
  • Vi kan peka dig mot bästa spelmusen

Det är flaggskeppsheadsetet i JBL-linjen (kolla in några av de andra alternativen från samma märke för ett billigare alternativ eller två), och om du letar efter den bästa spelljudupplevelsen på Windows för tillfället, så är det absolut värt det med tanke på.

I vår JBL Quantum One-recension kommer vi att beskriva exakt vad du kan förvänta dig av headsetet, och täcker allt från ljudkvalitet och inställningar, till designen och känslan av hörlurarna. Du kan sedan fatta ett välgrundat beslut om att göra ett köp.

JBL Quantum One recension: design och installation

Bild 1 av 2

JBL Quantum One
(Bildkredit: Future)
JBL Quantum One
(Bildkredit: Future)

JBL Quantum One-spelheadsetet ger definitivt höga poäng när det gäller design och estetik: det känns verkligen väl sammansatt, med mjuka och bekväma öronkuddar, en vadderad huvudrem och robust svart plast som förbinder allt tillsammans. Även ner till de tyglindade kablarna är dessa hörlurar som imponerar när det kommer till hur de ser ut.

Volym- och mikrofonkontroller är lättillgängliga på sidan av burkarna, och du har möjlighet till USB- och 3,5 mm-anslutningar till vilken enhet du än använder med JBL Quantum One. Välj USB-alternativet och det finns en mixerratt ansluten, som återigen är väldesignad. Mikrofonen är löstagbar, så om du inte behöver chatta med resten av ditt speltrupp kan du hålla den borta och ur vägen.

Vi hade inga klagomål alls med komforten och känslan hos JBL Quantum One-hörlurarna heller. Våra öron kändes väl dämpade och skyddade, säkert inneslutna i en ficka med högkvalitativt ljud, och vi märkte inte någon form av obehag även efter ett par timmars användning av headsetet. Att justera passformen på hörlurarna med det övre bandet är också enkelt.

Om du ansluter via USB till Windows kan du även justera RGB-belysningen på öronkåporna runt JBL-logotypen – välj från en av de medföljande förinställningarna eller ha kul att skapa din egen. Du kommer naturligtvis inte att märka dessa effekter medan du bär headsetet, men de är en fin finish på vad som är ett väldigt starkt par hörlurar ur designsynpunkt.

• Plocka upp en av bästa speltelefoner pengar kan köpas

JBL Quantum One recension: funktioner och ljud

JBL Quantum One

(Bildkredit: Future)

Varje aspekt av ljudet som kommer genom JBL Quantum One-hörlurarna är imponerande: tysta ljud är tydliga, djupa ljud är kraftfulla och diskantljud är skarpa. Det är bra för filmer och musik såväl som spel, och totalt sett är det definitivt där uppe med de bästa spelheadseten vi har hade klämt sig runt våra öron när det gäller ljudkvalitet – även när volymen ökar är de minsta ljuddetaljerna behöll. Ljudet som kanaliseras genom mikrofonen är också skarpt och tydligt.

Förutom den medföljande 3,5 mm hörlurskabeln kommer JBL Quantum One också med ett USB-mixertillbehör. Det fungerar bara med Windows, men det låter dig snabbt justera balansen mellan röstchatt och annat ljud – det är snyggt och gediget konstruerat, och det är ett användbart alternativ att ha. Om du håller dig till den vanliga hörlurskabeln får du in-line volymkontroller och en mic mute switch istället.

Om du använder headsetet med Windows får du en mängd konfigurationsalternativ att välja mellan. Via en snabb installationsprocess där sampelljud spelas upp till vänster och höger öra, kan du aktivera den skräddarsydda QuantumSphere 360-funktionen för uppslukande 360-graders ljud. Det finns också DTS-hörlurar: X 2.0-surroundljud om du föredrar det, samt ytterligare skräddarsytt huvud spårning från JBL som försöker räkna ut vart huvudet är riktat och sedan justerar ljudsignalerna följaktligen.

Dessa funktioner fungerade bra på det hela taget, även om de inte är perfekta – se dem som coola extrafunktioner att ha snarare än något som kommer att förändra din spelupplevelse. Detsamma kan sägas om den aktiva brusreduceringen, som definitivt har en inverkan men inte är felfri. Du behöver USB-anslutningen för dessa funktioner, så tänk på det när du tränar på hur du använder headsetet.

• Kolla in bästa spelstolarna på marknaden just nu

JBL Quantum One recension: pris och omdöme

JBL Quantum One

(Bildkredit: JBL)

JBL Quantum One-headsetet är en dyr bit av spelutrustning men vi tycker att kostnaden är berättigad: du får en mängd funktioner att leka med (särskilt på Windows) får du två anslutningstyper att välja mellan, och du kan använda hörlurarna med nästan alla enheter där ute, från din Xbox till din smartphone. Headsetet har mycket för sig, med andra ord.

Hörlurarna imponerar så fort du tar ut dem ur kartongen, med ett stilrent utseende och en välbyggd premiumkänsla. Även de mindre detaljerna som 3,5 mm ljudpluggarna ser bra ut. Kvaliteten sträcker sig till headsetets komfort också, och vi tror inte att du kommer att ha några problem använder JBL Quantum One under en längre tid tack vare kvaliteten på passformen och materialen Begagnade.

När det gäller den allra viktigaste ljudkvaliteten, gör headsetet sig riktigt bra även här. Det är rimligt att säga att de extra funktionerna som brusreducering och surroundljud inte är bäst i klassen, men de gör fortfarande skillnad, och när det gäller övergripande ljudprestanda och trohet är hörlurarna svåra att göra slå.

Ta allt detta i beaktande och JBL Quantum One är definitivt ett av de bästa spelheadseten på marknaden just nu, även om det inte är helt perfekt (och det finns den kostnaden att överväga också). Placera absolut detta nära toppen av din lista om du är på marknaden efter ett nytt spelheadset, särskilt om du är en Windows PC-spelare och du vill dra nytta av de extra funktioner som aktiveras av den medföljande JBL programvara.

• Vår lista över bästa gaming bärbara datorer finns att köpa

KATEGORIER

Audio

Dave har över 20 års erfarenhet inom den tekniska journalistikbranschen, som täcker hårdvara och mjukvara inom mobil, datorer, smarta hem, hemunderhållning, wearables, spel och webben – du kan hitta hans författarskap online, i tryckt form och till och med i enstaka vetenskapliga uppsatser, över stora tekniska titlar som T3, TechRadar, Gizmodo och Trådbunden. Utanför jobbet tycker han om långa promenader på landsbygden, åka skidor nerför berg, titta på fotbollsmatcher (så länge hans lag vinner) och hänga med i de senaste filmerna.

T3 är en del av Future plc, en internationell mediekoncern och ledande digital utgivare. Besök vår företagssida

© Future Publishing Limited Quay House, The Ambury Bath BA1 1UA Alla rättigheter reserverade. England och Wales företagsregistreringsnummer 2008885.